Hij heeft energie, ambitie, doet zaken met passie en kiest altijd voor kwaliteit. Ed Veelenturf van het Eindhovens textielbedrijf Vespo aan het woord over zijn bedrijf, Polo Brabant en de samenwerking met BYLEI.

Een stukje geschiedenis
In februari 1960 startte vader, Joop Veelenturf, samen met moeder Tilly Spoorenberg zijn eerste textielbedrijf, De Textielbeurs in Eindhoven. Dat is het begin van zestig jaar geschiedenis. Wat begon als een winkel met in de achterruimte een magazijn, groeide in een paar jaar uit tot een zakelijk bedrijf en heuse onderneming. Want in deze 60 jaar heeft Vespo zich ontwikkeld tot een internationale speler in de textielbranche. Met leveranciers en afzetgebieden verspreid over de hele wereld: van Amerika tot aan Azië. Voor wie het niet kent: de kans is groot dat de handdoek in de badkamer, de theedoek in de keuken, het dekbedovertrek op het bed of de favoriete soepel vallende bedrijfskleding van Vespo afkomstig is. Vespo is daarnaast groot in het ontwikkelen van private labels voor verschillende bekende winkelketens en heeft diverse licenties en samenwerkingen. Onder het merk Santino verkoopt Vespo werkkleding. Van de standaard collectie tot geheel custom made; alles behoort tot de mogelijkheden.

Teamspeler
“Kwaliteit, betrouwbaarheid en integriteit. Dat zijn belangrijke waarden van de organisatie. Deze waarden bracht mijn vader het bedrijf in en die gelden vandaag de dag nog steeds,” vertelt de bevlogen Ed Veelenturf. “Mijn vader was een handelaar, hij richtte zich op de verkoop van A tot Z. Dat kon in die tijd. De business
was destijds veel meer aanbod-gestuurd dan nu. De tijden zijn wat dat betreft veranderd. De productieprocessen zijn korter. Je kunt nu snel en goedkoop naar de andere kant van de wereld vliegen om goederen in te kopen. Daarom is onderscheidend vermogen steeds belangrijker geworden. In deze tijd moet je meer oog en oor hebben voor de klant, ontzorgen, afspraken nakomen en ervoor zorgen dat alles er goed uitziet en tot in de puntjes verzorgd is. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Door trouw te zijn aan ons DNA en door ons te verbinden met de juiste partijen, producenten en andere creatievelingen. Bovenal door een standaard te hanteren die allesbehalve standaard is. Bij Vespo wijkt alles voor toekomstvisie en niets wordt gemeden om iedere werknemer in het bedrijf
hiermee te enthousiasmeren.”

De gemeenschappelijke deler
“Zoals wij nooit genoeg krijgen van nieuwe en verrassende producten uit onze branche, zo is de verraste blik van de gast en de daarbij horende glimlach het kenmerk van BYLEI.” Het bruggetje naar Polo Brabant is gemaakt. “Het polo event in Waalre is voor mij een goed voorbeeld van mensen verbinden en
ontzorgen. Daar houd ik van. BYLEI gebruikt hierbij een net andere strategie en borrelt altijd van verrassende ideeën.”

Het blijft borrelen van verrassende ideeën
“Persoonlijk zie ik toekomstgericht werken als een kwestie van risico’s durven nemen. Het is de mix van ervaring en je onderbuikgevoel volgen. Dat zorgt er voor dat je kunt groeien. Voor alle ruim honderd medewerkers bij Vespo geldt dat ze één ding gemeen hebben: passie. En dat is tevens de gemeenschappelijke deler met BYLEI. Het onderbuikgevoel is goed en de ideeën zijn verrassend. Daarom is BYLEI niet voor niets de partner waarmee wij ons zestigjarig jubileum willen vieren in maart 2020.