Alcohol was jarenlang de held van de horeca. “HOE MEER, HOE BETER”, was het devies van menig caféganger. Niet langer is dat het geval. Alcohol gaat van hero naar zero.

Consumenten realiseren zich steeds meer dat wat ze drinken en eten effect heeft op hun lijf en gezondheid. Alcohol was een gangmaker, maar tegenwoordig voor veel consumenten een ongezonde dikmaker. De tijd van ‘vernullen’ is aangebroken.

Grote bierbrouwers positioneerden al een paar jaar terug hun alcoholarme Radlers en 0,0% bieren met succes in horeca en supermarktschap. Inmiddels zijn er diverse smaakvolle alcoholvrije IPA’s, porters en stoutbieren in omloop. Daarnaast is de mocktailtrend niet te stoppen. Bartenders werken meer en meer met alcoholvrije destillaten die een sterkedrank ‘mimieken’.

Alcohol lijkt namelijk de kant op te gaan van vlees. Meer en meer mensen zien er helemaal vanaf, of kiezen bewust voor minder, maar dan wel weer beter. De uitdaging voor BYLEI en Polo Brabant was die alcoholloze of alcoholarme dranken toch spanning mee te geven. Originaliteit speelde hierbij een belangrijke rol.

BYLEI heeft in 2018 het antwoord gevonden op de vraag: what to drink when you’re not drinking?

Seedlip. Dit Engelse bedrijf ontwikkelde alcoholvrije spirits, gedestilleerd van groenten en kruiden, die zeer enthousiast zijn ontvangen op Polo Brabant 2018 en andere events van BYLEI. Het drankje is hip, lekker (niet van echte gin te onderscheiden), volwassen en verrassend compleet. Zowel qua geur, smaak, mondgevoel in balans. Op alle punten scoort de Seedlip een ruime voldoende.

Inmiddels heeft Seedlip drie producten, ieder met een eigen smaakprofiel, die het goed doen in de mocktails van niveau. Alle drie ook dit jaar weer te proeven bij de Mocktailbar van Polo Brabant.

0% ALCOHOL, 100% GENIETEN