ONLINE WINST OF VERLIES

Avant Garde
Polo Brabant en AdScale hebben een lange relatie en verrassend genoeg een opvallende gelijkenis. Ze timmeren al een tijd succesvol aan de weg met nieuwe concepten voor bestaande markten. Inmiddels zijn beide bedrijven gevestigde namen, horen ze tot de avant garde en werken nog steeds samen. We praten met een van de oprichters van AdScale, Diederik Klaassen.

Kunstmatige Intelligentie
AdScale maakt software voor online marketing, gebaseerd op Kunstmatige Intelligentie (of AI, de afkorting van de Engelse term). Ingewikkelde en nieuwe technologie die voortdurend ontwikkelt en nieuwe mogelijkheden schept voor bijna iedere branche. “Je kunt het zo gek niet bedenken of AI zal een rol spelen in de toekomst. AdScale gebruikt het om online marketing te optimaliseren; denk daarbij aan de techniek die nodig is om op Google of Facebook te adverteren. Dit kan altijd efficiënter en slimmer; zodat je geld bespaart en mensen advertenties laat zien die relevant voor ze zijn. Zo maak je iedereen blij,” vertelt Diederik Klaassen die als co-founder verantwoordelijk is voor de Europese en APAC activiteiten.

“Ons eerste product is pas drie jaar op de markt en wordt vooral gebruikt door grotere bedrijven en haalt al snel vijftien tot twintig procent meer resultaat uit bestaande budgetten. Er is steeds meer data beschikbaar en dat kun je met AI in je voordeel gebruiken. Toch vinden marketeers het vaak nog moeilijk om de algoritmes te vertrouwen en een deel uit handen te geven. Inmiddels zijn de veelal jonge gebruikers (sommigen zijn half zo oud als ik) tot de ontdekking gekomen dat het niet alleen betere resultaten oplevert, maar ook veel tijd bespaart! Dat is heel belangrijk. Er is niet alleen schaarste aan de juiste online deskundigheid maar er is altijd werk dat een computer niet kan: de beste concepten bedenken, of creatieve zaken zoals teksten en websites verbeteren.”

What’s next?
“In januari komen we op de markt met AdScale E-commerce; een nieuw product voor webwinkels. Dit is een heel moeilijke markt, moordende concurrentie en er wordt maar door weinig webwinkels geld verdiend,” omschrijft hij de e-commerce markt. “Het is de afgelopen maanden uitgebreid getest en de eerste gebruikers zijn laaiend enthousiast.
We hebben werkelijk álles geautomatiseerd dat maar mogelijk is en AI speelt weer de hoofdrol: je koppelt je webshop, de resultaten worden geanalyseerd, advertenties-templates worden gemaakt, budgetten verdeeld en de prestaties worden vanzelf beter. Je verdient ons dubbel terug: je hoeft beheer niet uit te besteden, maakt meer omzet en bespaart fors op de kosten.”

Startup in Brainport
De regio is natuurlijk bekend om zijn hightech image en startups en het lijkt dan ook logisch om hier te zitten. Toch ligt dat genuanceerder. “De wereld is onze werkplek; we ontwikkelen in Israël en Ukraine, hebben mensen in Europa en de VS en een van onze grootste klanten zit in Japan en wordt mede vanuit Nederland bediend. Iedereen communiceert online, werkt met dezelfde technologie en de meeste afspraken vinden plaats via het scherm. Het maakt mij niet uit waar mijn klant zit en het maakt de klant ook niet uit waar ík zit; alleen de tijdzones gooien wel eens roet in het eten; de belangrijkste reden om toch lokale vestigingen te openen. We zitten in Yokne’am, Nagano en Eindhoven. Geen van alle wereldsteden, maar wel regio’s waar de techniek van de toekomst wordt bedacht.”

Handen uit de mouwen
Zo’n tien jaar geleden werkte Polo Brabant samen met Southparc, het communicatiebureau van Judith Klaassen waar AdScale mede uit ontstaan is. In de jaren erna is er behalve een zakelijke ook een persoonlijke vriendschap ontstaan waardoor Judith en Diederik Klaassen op alle Polo Brabant edities te vinden zijn; is het niet als bezoeker dan wel om een handje te helpen. “Het begon ooit met inspringen toen er iemand ziek was en langzamerhand zijn we tot de vaste ploeg gaan horen. Het is natuurlijk een geweldig event en we hebben hier geen verantwoordelijkheid; dat hebben we als ondernemer al genoeg. We komen vooral voor de sfeer, de mensen en het is leuk om achter de schermen mee te kijken.”

AdScale Europe & APAC
Luchthavenweg 18c
5657 EB Eindhoven
+31 40 88 39 62 777
www.adscale.com